На 6 януари и 2 юни казваме по нещо за Ботев. Обикновено едно и също. Така правим и за Левски. А е хубаво в тези дни на почит и признание да мълчим и само да сложим по едно цвете. Нищо повече. Само че ние искаме да приказваме.
Но така се получава, че с подобни слова – каквито хората очакват, неглижираме героите си. С годините сме ги превърнали в портрети, които висят по кабинетите.
Така се е случило, че към Ботев са посягали анархисти, комунисти, либерали и народно либерали, демократи и радикалдемократи, републиканци и монархисти, националисти, фашисти. Всички припознават Ботев като свой идеологически баща.
Защото това е Ботев. Той няма съдбата на Левски да бъде общ, на всички. Битката е била за Ботев – чий да бъде. Общото между двамата е, че сме ги убили. Единият с въже на шията, а другият с куршум – в челото, в сърцето или гърба.
В определението "националист“, "национал“ нямало нищо лошо, както и в "социалист“. Цялата мръсотия идвала от тирето между тях. С подобни спекулации Ботев беше краден и използван. На един му е нужен само поетът, на друг – публицистът. На един му е нужно словото, на друг – единствено делото.
През 1929 г. вестник “Български фашист" обявява, че Христо Ботев е “предтеча на българския фашизъм", защото "той пръв възвести и умре за неговите принципи: международна солидарност и общочовешко благоденствие чрез национална свобода и национален възход, свобода и възход чрез дълг, меч, себежертване за националното благо, труд, социална правда и народно добруване.“
"Символ – верую на българската комуна“ го превръща в знаме на комунистите, макар че авторството на Ботев върху този текст е оспорен.
"
Гордо знаме ни е Ботев,пръв учител Димитров“Четяхме, че: "
Ботевото "Символ-верую на българската комуна" става оня потребен, насъщен мост между българското националноосвободително движение и наследниците на великото народно дело – българските революционери марксисти."Комунистите му сложиха едно тире и Ботев стана мост. Откраднаха го от фашистите. Каква съдба! Каква мръсотия!
А Ботев е нанавиждал подобни онанисти. "Сифилис и онанизъм се разпространяват в нашия обществен живот – онанизъм в науката и мисълта, онанизъм в литературата и журналистиката, сифилис и онанизъм в мозъците на нашите цивилизатори и водители народни“, пише Ботев в "Независимост“ през 1872 година.
Пише и за руската "любов“ към българите в руската част на Бесарабия – руснаците ги колят и изнасилват, както и турчин не го е правил, три години преди да ни "освободят“.
Но така сме сме решили – пред паметника на Ботев не е редно да говорим по друг начин. Страхуваме се, че много от поклонниците ще захвърлят венците и ще си тръгнат. Голяма работа! Но те са достатъчно страхливи за подобно действие . Първо ще си сложат венеца и тогава ще си тръгнат. За да сме сигурни, че комунистите го имат за свой човек, фашистите също, демократите също, анархистите също. Нещо като “Моят човек Ботев".