Предизборната кампания стартира с превес на ГЕРБ (23,4%) пред основния конкурент "Продължаваме промяната " (17,5%), като разликата е почти шест процентни пункта.Това показва проучване на електоралните нагласи на "Алфа рисърч" месец преди изборите на 2 октомври.
Изследването е проведено в периода 27 август – 2 септември 2022г. от "Алфа рисърч", публикува се на сайта на агенцията и се реализира със собствени средства. Проведено е сред 1117 пълнолетни граждани от цялата страна. Използвана е стратифицирана двустепенна извадка с квота по основните социално-демографски признаци. Информацията е събрана чрез пряко стандартизирано интервю с таблети по домовете на анкетираните лица.
При ГЕРБ има лека мобилизация спрямо последното проучване на агенцията от месец юни, спад от над 2 на сто има в електоралната подкрепа при ПП. "Продължаваме промяната" може да загуби около 250 хил. от миналогодишните си избиратели, които тогава направиха избора си в полза на новата формация, но сега се разпръскват в широк политически спектър, както вляво, така и вдясно, прогнозират от агенцията.
На трета позиция е ДПС с 10,9% от твърдо решилите да гласуват. Както е обичайно преди избори, Движението започва да мобилизира избирателите си и постига по-висок резултат спрямо предходни проучвания. В тези данни не са отчетени гласовете, които партията би получила от вота в чужбина.
На малка дистанция след ДПС са БСП (9,8%) и "Възраждане" (9.5%). БСП, както и ПП, търпи най-сериозни електорални щети от действията на служебния кабинет. Ключово за соцпартията ще е да помогне на по-възрастните си избиратели да се справят с машинния вот и да ги убеди да гласуват, посочват социолозите.
Началото на кампанията показва, че и ПП навлиза в лявото социално поле, така че е напълно възможно двете твърде различни преди година партии, сега взаимно да си отнемат избиратели.
"Възраждане" има по-млад и мотивиран електорат, но някои от най-значимите теми на формацията, благодарение на които направи своя пробив, остават сега по-назад в приоритетите на хората.
"Демократична България" (7,5%) плавно върви нагоре, за което ѝ помагат две обстоятелства. Първо, разочарованието на част от избирателите от ПП, които се връщат сега към ДБ. И второ, радикализирането на ПП, на чийто фон ДБ се очертава като по-диалогичната и отговорна към сформирането на управленска алтернатива партия.
Това са шестте политически сили, които с голяма доза сигурност можем да кажем, че ще присъстват в 48-ия парламент, посочват от агенцията.
Още две партии са на ръба. "Български възход" на Стефан Янев (4,2%), с малко прескача изборната бариера, но спрямо юни е в низходящ тренд. За тази формация кампанията ще е ключова - дали ще потенциалните ѝ избиратели няма да предпочетат други партии в този сегмент - БСП, "Изправи се България“.
ИТН, която през изминалата година загуби огромен брой избиратели и достигна до малко над 3%, на старта на кампанията проявява лека мобилизация – 3,9%. Специфичното за избирателите на тази партия е, че имат твърде емоционален вот – бързо се мобилизират, но и бързо се разочароват. Партията на Трифонов е в остра конкуренция с тази на Костадинов и от обмена на избиратели между тях ще зависят финалните позиции и на двете формации, посочват от "Алфа рисърч".
На старта на кампанията избирателната активност се очертава около 48% от имащите право на глас и живеещи в България избиратели. Това означава, че до урните могат да отидат около 2 млн.и 600 хил. души, което е съпоставимо с активността на последните парламентарни избори през ноември 2021 г. На този етап обаче е още много рано да се каже дали кампанията ще повиши активността, или обратното, негативизмът и липсата на ясни перспективи ще отблъснат част от избирателите, което би довело до опасно ниски нива, с вероятност за силно сближаване на вота за отделните партии, коментират от агенцията.
Наред с решенията по най-чувствителните за хората проблеми, отговорът на въпроса "какво правителство е възможно след изборите“, се очертава като един от основните движещи фактори в кампания 2022 г., заключават от "Алфа рисърч".