close




ЗАРЕЖДАНЕ...
Начало
Политика
Лица
Институциите
Анализи
Бизнесът
Прогнози
Спорт
RSS
Водещи новини
Да кажем "да" на трамваен транспорт в Пловдив
©
13:10 / 16.02.2022
508
Как град Пловдив рискува завинаги да остане в миналия век. Борбата с трафика и мръсния въздух във високо урбанизирана територия, каквато е на община Пловдив (в регулация са 55 от 110 кв.км.), изисква смели решения и взаимстване на опит. Не е нужно да откриваме топлата вода, за да погледнем как в развитите европейски градове се справят с вечните задръствания.

През изминалата седмица се появи информация, че Пловдив ще се сдобие с S-bahn или т.н. извънградска железница, чрез финансиране по Плана за възстанояване и развитие (безвъзмездни европейски средства, за справяне на икономиките с последствията от ковид кризата).

Всъщност, по този план БДЖ ще се сдобие с няколко модерни влака, няколко от които ще се дислоцират да обслужват гара Пловдив и съседни кратки дестинации, които отдавна съществуват и са в експлоатация, но не са допринесли за облекчаване на трафика в Пловдив по никакъв начин. В бодрия хор се включва и община Пловдив, и настоящия и кмет Здравко Димитров. Цитират се промените в ОУП (Общ устройстен план) на Пловдив и ПИРО (План за интегрирано развитие на община Пловдив), според които основно средство за борба с трафика е създаването на S-bahn.

На първо място е необходимо да се отбележи, че администрацията на Здравко Димитров е в огромна забава и Пловдив няма приети нито промени в ОУП, нито ПИРО. Те вече са с едногодишна забава и това категорично спира стратегическото развитие на Пловдив. Нещо повече, липсата на ПИРО лишава от възможност Пловдив да участва със собствени проекти по Плана за възстановяване и развитие на ЕС.

Но нека се върнем на същината. Какви промени ще настъпят за трафика в Пловдив чрез евентуалносъздаване на S-bahn? Практически никакви. Това съоръжение се базира изцяло на съществуващите ж.п. линии, които заобикалят Пловдив, но са далеч от жилищните квартали и не обхващат автомобилните потоци от и до жилищните квартали/индустриалните зони,болници,училища,университети/ и други обекти, генериращи автомобилни потоци. Още по-лошо, за развръзки на S-bahn, се предвижда...автобусен транспорт. Същият този автобусен транспорт, който в Пловдив е частен, нередовен, с лошо обслужване от страна на шофьори и кондуктори, но най-вече транспорт, за който кметът Здравко Димитров, предвижда изравнителната субсидия за 2022 г., да достигне 10 млн.лв. (при наличие на прокурорска проверка за извършване на недоказани разходи).

Най-общо казано, изграждането на S-bahn в настоящия му вариант е изключително изгоден за управата на Пловдив. Първо, тя няма никаква проектна готовност, обследвания или анализи за справяне с трафика в Пловдив. Второ, евентуално изграждане на S-bahn ще легне изцяло на плещите на НКЖИ (Национална компания железопътна инфраструктура), без да се отчита, че НКЖИ прави нещата както и са удобни на нея, а не на град Пловдив (пресните примери с пробива под Централна гара, скорошното бутане на Бетонния мост и дългогодишният отказ определени линии да бъдат преместени като начална спирка от Централна гара на Филипово. Или поне подмяната на морално и физически остарялите бариери на бул. "Пещерско шосе").

Това, разбира се, е идеалният вариант за община Пловдив, да се разтовари от отговорност, отчитайки че експертният й потенциал се заключва в напълно проваления Транспортен проект.

Какво трябваше да се случи до момента? Община Пловдив трябваше да е разработила вариант за изграждане на трамвайни линии! Това трябваше да е залегнало и в готвените промени в ОУП и в ПИРО на Пловдив. Видно обаче, подготвените промени в ОУП и ПИРО не са нищо повече от продължение на морално остарелите проекти за развитие на Пловдив, изготвени в 60-те г. на миналия век и отдавна отхвърлени като средства за управление на трафика и от науката и от практиката в европейските градове.

Пловдив се нуждае от изграждане на минимум 5 трамвайни линии, които да обхващат територията вътре в град Пловдив и да дават бърз и удобен достъп от гъстонаселените жилищни квартали до индустриалните зони на булевардите "Кукленско шосе", "Карловско шосе", "Голямоконарско шосе" и др. и които един S-bahn не обхваща като комуникация по никакъв начин. Предимствата на трамвайния транспорт са безспорно оценени, като бързина (трамваите се движат по собствени трасета и не чакат като автобусите наравно с автомобилите в задръстванията); бързо спиране и бързо тръгване; екологично чисти; превръщат се в туристическа атракция; притежават повече седящи места от автобусите.

Но най-важните предимства на трамвая са две. Първо, изследванията сочат, че трамваят в пъти повече сваля пътници от автомобила, отколкото го прави автобусният транспорт. Второ, отнема пространства от автомобилите!

Трамвайните линии в Европа се развиват както в градчета по-малки от Пловдив, като Нанси и Инсбрук (там трамваят достига до съседни села, с денивелацията на хижа Здравец), но и в мегаполиси като Истанбул и Амстердам. И това се случва за сметка на автомобилите, каквато всъщност е целта на занятието.

Но Пловдив е на път, завинаги да остане в миналия век. Не само поради липса на ОУП и ПИРО, но и поради липсата на визия на градското ръководство, което осланяйки се на своя манталитет и разбирания, не изготви нито един проект, с който Пловдив да кандидатства по европейския план за развитие. Необходимо ли е да припомняме, че дори най-желаният проект от Здравко Димитров - пробива до Водната палата, се извършва без проект, на инженеринг!!!

В тази връзка, с надежда, че Пловдив все пак може да хване последния влак за модернизация, ще предложа в бюджет 2022 на община Пловдив, да се заложат 100 000лв., за извършване на предпроектно проучване за създаване на трамваен транспорт в Пловдив и създаването на бизнес план, с които да се търси финансиране от държавата и европейски средства.

Необходим е дебат, дебат за бъдещето ни като град.

Пловдив има нужда, да влезе в 21 век!

Слави Георгиев, независим общински съветник
За реклама: 0887 45 24 24 и juliana@mg24.bg
За контакти: 0700 450 24 и office@mg24.bg
©2020 Медия груп 24 ООД. zaplovdiv.bg - Всички права запазени. С всяко отваряне на страница от zaplovdiv.bg, се съгласявате с Общите условия за ползване на сайта и политика за поверителност на личните данни . Възпроизвеждането на цели или части от текста или изображенията става след изрично писмено разрешение на Медия груп 24 ООД. Мненията изразени във форумите и коментарите към статиите са собственост на авторите им и Медия груп 24 ООД не носи отговорност за тях. Поставянето на връзки към материали в zaplovdiv.bg е свободно. Сайтът е разработен от Медия груп 24 ООД.
Сайтът е създаден от пловдивчани, за пловдивчани. 100% пловдивски продукт.